Téma: ViktoR
Ak si spomínate, písala som o nom uz minulý skolský rok. Bohuzial sa jeho pripad odvíja úplne nesprávnym smerom. Nemyslím si, ze niekto z dospelých robí aktuálne chybu. Urcite nie ucitelka, urcite nie rodicia. Chyba bola jedine a len tá, ze isiel o rok skor do skoly. Lenze on bol nadmieru inteligentný, takze navonok sa javil byt pripraveny na prvú triedu. Ale ani desat sedení u odbornikov ci psychológov v klude a bez "vzorky na porovnanie" nepomoze k vytvoreniu obrazu, ako to bude stíhat/zvládat s úlohami, písaním ci citaním v kolektíve s o rok starsími detmi (plus-mínus), ked v skole bude sediet niekolko hodín a kazdý pracovný den.
Je neskutocné, ako je vnímavý, aký siroký je záber jeho vedomostí... vcera napríklad detom vysvetloval retazovú reakciu. Ani neviem, v akom kontexte zrazu spomenul toto slovné spojenie a nik z triedy mu nerozumel. Nuz tak im to vysvetlil.
Minulý rok nádherne písal, snád najkrajsie z mojej skupiny. Dával si zálezat na rozostupoch, na velkosti písmen. Jeho strany v zosite vyzerali takmer ako z tlaciarne. Lenze pedantnost sla na úkor rýchlosti. Nestíhal. Potom sa dostavila frustrácia z poznania, ze ako jediný zo skupiny stále iba dobieha, dobieha, dobieha... a zasa len dobieha.
My dospelí by sme si mali pri takýchto detoch dávat pozor, co vyslovujeme nahlas v prítomnosti dalsich detských svedkov. Tí sú totizto este prílis malí nato, aby si vytvorili vlastný názor, a preto ako papagáj opakujú slová, ktoré odpoculi od dospelých a uz vobec si neuvedomujú ich mozný negatívny dosah.
Spoluziaci mu zacali opakovane vraviet: "Ach Viktor, zasa si posledný... zasa si to nestihol!"
Tak som sa pokúsila zasiahnút a vysvetlit im, ako to vlastne je. Ale ani to nerobilo dobrotu. Deti ho síce vzali pod ochranné krídla a hoci stále sem-tam niekto zahlásil ´zasa si posledný´, vacsina uz zacala pouzívat vety - si najmladsí, najmensí,...
A Viktor si dal dokopy 1+1 a zrazu zacal doma vycítat rodicom, ze ho prihlásili prílis skoro do skoly, ze mohol este rok cakat ... nieco podobne som ale nikdy pred nimi ja nespomenula. Sám je neskutočne vnímavý, rozmýšľa a spája súvislosti.
Na konci minulého roku uz úplne stratil motiváciu. Na hodinách nevnímal ucitelku, jeho písmo sa zmenilo z ukázkového na skriabanie kocúra.